Monday, August 21, 2006

enough is enough

5 timmars arbetspass utan paus! det var som att titta ner i ett glas ren sprit, som att vara inne i dimman. jag har aldrig sett så många köpa så mycket dyra ostar på så kort tid. jag kan utan att ljuga säga att det är drastisk skillnad mellan att jobba i livsmedelsbutik i förorten och på östermalm. mindre rabattkuponger och blöjor, mer svinryggar. det hann hända ganska mycket på 5 timmar. en klasskamrat från grundskolan handlade av mig (klassens mobbare, *censur*, bara namnet; som en östermalmsbrud från förorten) och jag kände panikångesten redan när jag såg henne stå lite längre bak i kön. jag var tvungen att på 1 minut och 30 sekunder klämma fram att jag bara jobbade extra eftersom jag precis kommit hem från malmö och var tvungen att tjäna pengar för att åka till schweiz om två månader. och självklart att jag hade bott i paris, för att bevisa att jag inte var samma förvirrade nörd nu som jag var i högstadiet. jag har avancerat. men hon kände nog mina nervösa skakningar när jag lämnade fram kontokortet och kvittot. det var precis som i filmen klassfesten.
och 5 minuter innan stängning kom nästa chock, men en glädjechock. jag tappade i princip bort kunden jag höll på med och ville typ hoppa två meter upp i luften, sickan och filippa handlade brakmiddag i den andra kassan. sickan, jag vet inte vad du gör med människor. men det är som att du delar ut dopamin på burk, antidepressiva är som smarties i jämförelse.

anledningen till att det kändes som att vara i en spritdimma var förmodligen eftersom det höll på att gå ur kroppen. vi hade världens mysigaste kväll i kollektivet igår. jag älskar det här kollektivet, jag har aldrig stött på snällare människor. men ändå önskar jag att jag var på hantverkaregatan i malmö igår med albin, hanna och max.

jag gör allt för att slippa tänka. tex bloggar klockan 1 en söndagnatt. för att slippa sova, jag är lite ledsen. men jag är för trött för att ens orka tänka. imorgon kommer nog ett inlägg om min coola lillebror.

4 comments:

Anonymous said...

Trevligt att bli omnämnd på en gammal klasskamrats blogg, blev bara ganska överraskad av hur du målade upp bilden av mig, inte stött dock bara en aning förvånad.

Ledsen över att Östermalm inte passar dig, jag trivs väldigt bra må jag tillägga och vill framföra att jag tycker det är synd att en sådan duktigt och verbal skribent som du verkar ha mindre koll på hur man får uttrycka sig. Nämnde jag normen personangrepp? Tycker istället att du ska yttra ditt missnöje mot de som verkligen bär mycket av skulden till din (rätta mig om jag har fel) plågsamma skolgång?

Personligen tyckte jag bara det var trevligt att hälsa på en klasskamrat från grundskolan, alltid intressant att se hur människor utvecklas under åren.

MVH Daniella Araya

Anonymous said...

Hej Jessica, hittade din blogg av en slump och tänkte bara säga hej; hej hej

Mvh Therese Öström (från skogåsskolan)

jessica said...

hej therese, och daniella! lustigt vad internet är litet. kul att ni hittade min blogg iallafall.

självklart, daniella, har alla olika sätt att se på sin gymnasietid. som jag skrev i min blogg var jag en förvirrad liten tonåring som så många andra på den tiden. och visst, jag har ingen aning om hur du är som person idag, knappt hur du var då eftersom jag antar att det inte bara jag som är förändrad. vi kanske ses på östermalmstorg igen, om inte annat på någon klassfest i framtiden. /jessica

Anonymous said...

maste kolla:)