Tuesday, September 25, 2007

déjà vu

jag önskar mig själv välkommen tillbaka till högstadiet. det första man tänker på är väl matsalen. och sen reglerna. om man tänker att gymnasium skulle ha boenden. inga värmeljus någonstans i husen, förutom matsalen. rökning sker endast i rökrutorna och åker man bort måste man skriva upp sig på en tavla med datum och år, ifall det nu skulle missförstås. man kan ju tro att man menar att man ska vara borta 29/9 2008. ehum. det är utifall att det skulle börja brinna, jag tror att vi har hört på 4 föreläsningar om brand sen skolstarten och det är brandövningar ungefär varannan vecka, ifall någon skulle råka glömma var parkeringen som är 50 meter härifrån ligger om (det kan ju faktiskt hända!) det börjar brinna. för att inte prata om drog och alkohol-föreläsningar, för det var ju väldigt viktigt på högstadiet och gymnasiet och eftersom vi är 20+are som går högstadiet igen så har dom även slängt in några såna. ni kanske minns don't drink and drive som jag lovar att alla som är födda på 80-talet fått ta del av, man lyssnar på någon som druckit för mycket och sen samlas man i små grupper och diskuterar. vi har självklart fått fylla i en enkät om våra alkoholvanor och våra kompisars alkoholvanor och hujedamig vad många ungdomar som kört rattfulla alternativt åkt med folk som kört fulla. det måste dom peka med fingret om åt oss 20+are. vissa av oss är tillochmed 26, 28. men ändå ska det hutas för så här går det till på folkhögskola (ja det gjorde det på högstadiet också, we've all been there). tillochmed högstadieeleverna finns här. vi har idrottskillarna som applåderar när någon tappar något i matsalen, punkarna som alltid sitter i ett hörn i matsalen eller i rökrutan, dom tuffa killarna (och deras tjejer) som dricker tills dom stupar och spelar högstadiemusik och någon spyr och några knullar säkert. helst flera gånger i veckan. sen har vi det högljudda tjejgänget som fnissar åt flickskämt och springer runt i korridorerna som 14-åringar och busar och skriker. precis ett sånt gäng hade vi i min högstadieklass, förutom att det var inne med savannbyxor och magtröjor -98.

för övrigt så ser jag väldigt mycket fram emot friluftsdagen på torsdag. precis som jag brukade göra på högstadiet.

3 comments:

jannike said...

du borde gå på gbgs fhsk istället. det är inget högstadie alls och vi är som en enda stor familj. intressant blogg förresten. bra bra.

jessica said...

jag överdrev ganska mycket eftersom jag kände att det här med friluftsdag var lite av droppen. förutom mitt lilla utbrott här så trivs jag väldigt bra!
kul att du gillar min opretentiösa blogg.

Anonymous said...

Vad mysigt du verkar ha det i Värnamo baby! ;)
Stockholm är kallt utan dig!!!
(L)