Tuesday, January 16, 2007

je suis venu te dire que je m'en vais

idag har jag varit ledig, alltså får jag blogga! vilken dag och vilka spenderade pengar. det blev ingen svettis idag eftersom jag och malin insåg att vi inte skulle hinna med att både träna och shoppa. så vi valde shoppa. bra val tyckte vi för då ville även anna och therese följa med. therese och anna hittade inget mer än varsina par skor, ett par vantar och en mössa, malin hittade ingenting. where do I start? 3 par skor, en kofta, 2 bluströjor, en väska, en necessär. det ska tilläggas att det var på second hand, alltså mycket valuta för pengarna. efter solsken i hjorthagen övergav jag flickorna och hann göra mitt språksinne nervöst eftersom jag skulle göra ett franskatest och jag har som tidigare nämnt inte använt min franska på snart två år. jag kom upp på rätt våning och en tant välkomnade mig genast på franska och frågade (på franska) vad jag var där för, jag frågade på svenska efter toaletten och hon sa på äkta franskt manér "c'est lá bas mademoiselle, voila!" jag mumlade tack och ångrade att jag fått idén att börja plugga franska igen. ångern fortsatte när jag fick testpapprena framför mig och helt plötsligt kändes min hjärna som utbytt av en senil 85åring. men jag mjuknade ganska snabbt och snart var jag ute igen i väntan på språkrådgivning. trodde tanten skulle ta mig i sin famn och sluka sig med sin övermogna franska men istället fick jag följa med en fransman som blev mycket imponerad av mitt språk med tanke på att jag inte pluggade något innan jag åkte till paris. han berömde mig även för min stil och mina kläder och för en sekund var jag på väg att döma honom som en av alla andra fransmän. men han hade en kal fläck bakom sitt annars så långa hår så jag såg honom som ganska harmlös. han tyckte iallafall att jag var duktig på franska och jag får börja i den mest avancerade gruppen med pensionerade rivieran-svenskar och ungdomar som precis som jag för 2 år sen var drömmare om att bli parisare. efter testet åkte jag iallafall och fikade med oscar, det var trevligt men jag var så hungrig så efter ca en timme såg jag ca 3 oscar så då var det dags att åka hem. jag ska tillägga att den här dagen har jag genomgått utan att röka en enda cigarett. i skrivande stund har jag inte tagit ett bloss på ca 30½ timmar. istället försöker jag mig på att snusa mandarinsnus ur en liten golden dosa. lika golden som mitt hår numera! det är inte svart och jag ser inte ut som kristina lugn. det är riktigt snyggt faktiskt.

imorgon ska jag luncha med min lillesyster efter att hon ringde häromdagen och var tvungen att prata ut om sina guy-issues. så nu ska vi ta det över en lunch och förhoppningsvis smiter jag in hos en frisör och förhoppningsvis kommer jag hem med 2 par byxor. vi har blivit som såna systrar man ser i amerikanska tv-serier.

1 comment:

Anonymous said...

This is great info to know.